torstai 24. kesäkuuta 2010

Konsolit

Tervetuloa Monoblogin ensimmäiseen pelaamisaiheiseen kirjoitukseen. Alunperin kirjoitin tätä kommentiksi tähän uutiseen, mutta juttua alkoikin pukata. Ja sama kai se, onko tämä lukemattomana siellä vai täällä.

Uutinen:
Wii myy edelleen USA:ssa enemmän kuin muut konsolit yhteensä.

Kommentti:
Haluaisin nähdä tilastoita pelimyynneistä per myyty konsoli. En usko, että tässä aspektissa Wii pärjäisi kovinkaan hyvin, vaikka sen pelit ovatkin halvimpia. (Xbox 360 pitäisi tosin antaa jotain tasotusta, koska sen keskiverto omistaja on ostanut 3-4 konsolia.)

Itse olen muuttunut Wiin omistajasta sen halveksujaksi, koska sen pelikirjastosta puuttuu klassikkoaines. Wiin ikimuistoisin peli on edelleen Wii-sports. WiiWaressa ei ole nimeksikään pelaamisen arvoisia pelejä ja "Virtual Console -pelejä" on voinut pelata emulaattoreilla, kokoelmalevyillä ja uusintapainoksina vaikka kuinka kauan.

DS on tämän sukupolven "tosipelaajien" Nintendo-konsoli, koska sen kosketusnäytön on vähitellen annettu vajota unholaan uudemmissa peleissä, ja eiköhän se sinne jää Nintendo 3DS:n myötä, jossa kosketusnäyttö on säilytetty lähinnä yhteensopivuuden vuoksi. Nintendo itse sanoi, että 3D-kuvan tökkiminen kynällä ei toimi, enkä usko, että käden heiluttelu sen allakaan tekee hyvää syvyyselämykselle.

Liikeohjaus-gimikki alkaa käydä jo vanhaksi, eikä siinä ole mitään järkeä, jos nopeusanturi vain ajaa hyppy- tai hyökkäysnapin virkaa - toisesta analog-stickistä on paljon enemmän iloa. Asiat voisivat olla toisin, jos Wiimote olisi alunperin omannut Motion Plus -lisäpalikan tuoman tarkkuuden. Jos Red Steelin miekanheiluttelu olisi ollut mahdollista toteuttaa kuten Red Steel 2:ssa, Wiin koko pelikirjasto ja pelaajakunta voisi olla aivan toisenlainen.

Nyt on myöhäistä. Motion Plus on liian kallis, eikä sitä saada mitenkään myytyä kaikille, kun pelit oletuksena käyttävät Wiimotea vapinamittarina. Sen sijaan Wii on onnistunut tutustuttamaan peleihin ihmisiä joita ne eivät edelleenkään kiinnosta - vanhainkodeissa pelattiin hetki Wii-bowlingia... Ja? Koko perheen konsoli on typerä käsite - lapsille on ennenkin ostettu pelikonsoleita. Ei siihen tarvita yksinkertaistettuja, epämääräisiä heiluttelukontrolleja. Hyvästä myynnistä on seurannut myös se ikävä haittavaikutus, ettei Nintedolla ole vielä vähään aikaan pienintäkään aikomusta julkaista uutta kotikonsolia.

Pimeä toiveeni on, että joku loisi konsolin, jonka pääasiallinen pelijakelu sekä -kirjasto muistuttaisi enemmän nykyisiä Virtual Console-, Live Arcade- ja PSN-palveluja. Pienempiä pelejä edulliseen hintaan. (Trine, LostWinds, Portal jne.) Trine oli minulle juuri sopivan pituinen ja kokoinen elämys, minkä lisäksi se oli ehtaa "hardcore-pelaamista" eikä mitään valmiiksi pureskeltua Very Easy -tason kakkaa. (Ilman nettijakelua 2D-tasoloikat ovat kuolemaan tuomittuja.)

Jos se olisi minusta kiinni, tulevaisuuden konsoli olisi GameCube 2 pelien verkkojakelulla, DualShock 3 -ohjaimella, teräväpiirrolla ja XNA:n kaltaisella kehitysalustalla. Konsolin ei tarvitsisi olla bleeding edgeä, kuten Xbox 360 (ylikuumeni) ja PS3 (maksoi omaisuuden), muttei kuitenkaan alitehoinen Wii (ei pysty teräväpiirtoon, Nintendo teki voittoa pelkillä konsoleilla pian julkaisun jälkeen halpojen/vanhojen osien ansiosta = Munattoman riskitöntä suunnittelua).

Raudan osalta kasaisin sen 2-ydin prosessorista, kuluttaja näyttiksestä sekä 250-500Gt kovalevystä. Näin ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen, ja kun kaikki osat kuitenkin optimoidaan konsolin käyttöön, niistä saadaan enemmän irti kuin vastaavalla tietokoneella.

Minua hirvittää, että PS3:ssakin on 9-ytimisen suorittimen kaverina rupunen näytönohjain. Kuulostaahan yhdeksän ydintä ja Cell-prosessori kivalta, mutta voin varmuudella sanoa, ettei ole olemassa peliä, joka käyttäisi saatika tarvitsisi kaikkia yhdeksää ydintä. Sonyn taktiikka olikin selvästi kehittää Cell-palvelinprosessori samalla rahalla PS3:n kanssa. Muuten pitäisin tätä hienona kikkana tulevaisuuden turvaamiseksi (PS2:stakin puristettiin kaikki mehut  vasta vuosien päästä julkaisusta), mutta 9-ydintä ei mitenkään saa pelejä näyttämään paremmalta -  hyvä näytönohjain saa.

Juttu katkesi hetkeksi. Käytän tämän tilaisuuden ja lähden tekemään jotain merkityksellistä.

2 kommenttia:

  1. Wiin koko perheen konsolina tarkoittaa, että sillä pelaavat perheen vanhemmat ja kuten mainitsit, isovanhemmat. Ja kyllä se konsepti hetken toimi täälläkin. Ihmisten maailmassa pelaaminen on vielä "lasten hommaa", vaikka pelaajat itse tietävät keski-iän pelaajien parissa menevän jo reilusti 20 - 30 ikävuoden puolelle.
    "Koko perheen konsoli, sopii myös lapsille" olisi typerä käsite.

    Toisaalta mietityttää miksi käyttäisit Gamecuben kaltaista kakkalaitetta mallinan seuraavan sukupolven koneeksi? Vai käytätkö?
    Sillä juuri GC:ltä puuttuivat viime konsolisukupolvessa klassikkopelit. SSBM, Wind Waker ja varauksella Metroid Prime... mitä muuta siellä olikaan?

    Ja löytyyhän tuosta uudesta Nintedo Konsolista uutista, kun Googlaa: http://www.whattheyplay.com/blog/2008/09/30/new-wii-due-by-2011/

    Mutta joo, Wiillä pelasin jonkin aikaa. Ei löytynyt kaipaamani laisia pelejä ja heilutteluun kyllästyi. Xboxilla olen taas vuoden aikana pelannut enemmän kuin Wiillä kolmeen vuoteen. Tosin PS3:lle tulee enemmän mielenkiintoisia yhden konsolin pelejä... pitää sekin kohta ostaa. Kai PS2:nkin.

    VastaaPoista
  2. Valitsin GC:n seuraavan sukupolven konsolin pohjaksi, koska se oli tehty kuin vanhat kunnon konsolit: Halvalla ja vain pelaamista varten. En ole sitä koskaan omistanut, mutta siinä on aina ollut jotain kiehtovaa. Klassikot siltäkin tosiaan puuttuvat, mitä suunnitelmassani paikkaisin XNA:n kaltaisella, ilmasella ja verrattain helppokäyttöisellä kehitys- sekä julkaisualustalla.

    Enpä tosiaan ollut tutkinut mahdollista Wiin seuraajaa, koska luin vasta uutisen, jossa Nintendon kihot kertoivat, ettei heillä ole aikomuksia julkaista uutta konsolia vielä johonkin aikaan, kun Wii myy niin hyvin. Tämä saattoi olla valkoinen valhe, jottei nykyisen konsolin myynti tyrehtyisi, kun seuraavan on vasta suunnittelupöydällä. Toisaalta linkkaamasi uutinen on kaksi vuotta vanha ja tämä "julkistus" alle kuukauden ikäinen.

    Uskon kyllä, että Nintendolla on ollut Wiin seuraaja kehitteillä jo Wiin julkaisusta lähtien, mutta sen julkaisupäivää on helppo lykätä siihen asti, että muut konsolit alkavat syödä Wiin markkinaosuutta. Mitä en usko on, että Nintendon seuraava konsoli olisi yhtään Wiitä enempää tosipelaajille suunnattu. Nintendo on löytänyt rahakkaan kohdeyleisön ei-pelaajista sekä heidän lapsistaan, eikä sillä ole mitään syytä luopua tästä.

    VastaaPoista